بسم الله الرحمن الرحیم
مسأله رجعت: بازگشت برخی از خوبان و بدها در آخر الزمان
برخی به این تفکر در شیعه شدیدا اشکال کردهاند.
خلاصه این تفکر در نظر شیعه این است که خداوند متعال «بخشی» از جزای نیکان و جزای بدکاران را در همین دنیا قرار داده است.
یعنی علاوه بر آخرت که به همه حسابها رسیدگی میشود.
یعنی قبل از آخرت، در دوران ظهور حضرت مهدی عجلاللهتعالی فرجه الشریف نیز، مؤمنان کامل در دنیا رستگار میشوند.
همچنین بالعکس افرادی که خیلی بدکار هستند نیز در همین دنیا ذلیل میشوند.
دلیل قرآنی رجعت
دلیل شیعه هم علاوه بر روایات بسیار زیاد برخی از آیات قرآن است که ما در اینجا صرفا به یک مورد اکتفا میکنیم:
وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون[۱]:
روزی که محشور میکنیم از هر امتی گروهی از کسانی که آیات ما را تکذیب میکردند سپس آنها توزیع میشوند.
استدلال شیعه به این آیه مبارکه این گونه است که این آیه ناظر به همین دنیاست.
زیرا که در آیه فرموده «گروهی را مبعوث می کنیم» در حالی که در روز قیامت همه افراد مبعوث میشوند و نه یک گروه خاص.
لذا این آیه مبارکه ناظر به رجعت افراد خیلی بدکار است که قرار است بخشی از عذاب خود را در همین دنیا بچشند.
لذا هرچند مسأله رجعت مسأله عادی به نظر نمیرسد ولی هم دلیل قرآنی دارد.
همچنین روایات بسیار زیاد شیعی از ائمه معصومین علیهم السلام بر چنین مطلبی دلالت دارد و رجعت مشکل عقلی یا نقلی خاصی ندارد.
[۱] سوره مبارکه نمل، آیه ۸۳٫
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین