بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه آنچه در این صفحه میخوانید
چیستی سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
پاییز سال ۱۳۹۸ شمسی بود که واژه «آیه» و «سنت» در قرآن معنای جدیدی برایم پیدا کرد. جسته گریخته در لا به لای کلمات علماء اشارههایی به این مفهوم بود ولی کمتر به صورت نظاممند به آن توجه شده بود. خصوصا ترکیب آن با سنتهای الهی نگاهی نسبتا تازه محسوب میشد.
سعی کردم در نوشتار دفترچه راهنمای سفینه ملکوتی انسان، این مفهوم را مفصلتر باز کنم ولی انصافا صوت و پادکست، ظرفیت بهتری برای انتقال این مفهوم داشت. لذا در ۸ جلسه، اصلیترین نکات این مسأله را شرح دادم.
در صوت تمایل به بارگذاری کل صوتها اینجا اشاره کنید.
جلسه اول سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای – زندگی بازیوار
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
صوت شمارهی ۱
خلاصهی آنچه در این صوت میشنوید:
۱. زندگی در دنیای ما شبیه یک بازی کامپیوتری است که دارای قوانینی است که باید آن را رعایت کرد و در این بازی نشانههایی توسط سازندهی بازی در قسمت به قسمت آن، قرار داده شده است که با توجه به آنها، بازیکن بتواند به مأموریتهای خود آگاهی پیدا کند و در مراحل بازی رشد کند.
۲. اگر بازیکنی از این نشانهها و قوانین بیاطلاع باشد، مأموریتهای خود را کشف نمیکند و مشغول ظاهر بازی و چرخیدن در محیط آن میشود و به جایی نمیرسد.
۳. تنها کسی موفق به رشد کردن در مراحل بازی میشود که به این نشانهها توجه کند و از قوانین بازی آگاه باشد.
۴. از ابتدا تا انتهای قرآن مهمترین قوانین بازی زندگی مطرح شده است و همچنین دائما به اهمیت #نگرش_آیه_ای به اتفاقات اطرافمان، تأکید شده است.
۵. آگاهی از این قوانین و نشانهها و عمل بر طبق آنها، روز به روز یقین ما به دین را افزایش میدهد. شبیه دفترچهی راهنمای یک فضاپیمای فوق پیچیده که عمل کردن به محتوای آن و نتیجه گرفتن از آن، خود به منزله دلیلی بر حقانیت محتوای آن دفترچه است.
۶. در صوتهای بعدی، بعد از شرح بیشتر #نگرش_بازی_وار_به_زندگی ، مهمترین قوانین و نشانههای بازی دنیا، مورد بحث قرار میگیرد.
جلسه دوم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
🎙صوت شمارهی ۲
خلاصهی آنچه در این صوت میشنوید، تکمیل مثال جلسهی قبل به همراه کمی افزودنی است:
۱. بیحوصلگی در بازی زندگی مانند بازی کردن بچههای کوچک در بازیهای نسبتا پیچیده است! مثلا به جای اینکه از ماشینها جلو بزند، بر خلاف جهت ماشینها ساعتها حرکت کند!
۲. بازی زندگی تکرار پذیر نیست.
۳. زیادی نشانه ها تا زمانی که افراد به این نشانهها خیلی بی اعتنایی نمیکنند.
۴. این دنیا بازی بی هدف نیست.
۵. آگاهی از این قوانین و نشانهها و عمل بر طبق آنها، روز به روز یقین ما به دین را افزایش میدهد.
۶. در صوت بعدی، مثال بازی به صورت جالبی تکمیل میشود و رابطه دنیا و آخرت در آن به خوبی تببین میشود.
جلسه سوم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
🎙صوت شمارهی ۳
خلاصهی آنچه در این صوت میشنوید، تکمیل مثال جلسهی قبل به همراه کمی افزودنی است:
۱. توسعه مثال برای تبیین رابطه دنیا و آخرت
۲. مرگ یعنی پایان مدت زمان حضور شما در بازی. برندهی بازی، کسی است که مأموریتها را درست انجام داده باشد! هر سکهای که در بازی جمع میکنی، باید خرج مأموریتهای بازی بشود! جمعکردن بدون خرج در مسیر مأموریتها، در کدام بازی عاقلانه است!؟
کامپیوتر بازی زندگی به بدنهای واقعی وصل است که متناسب با انجام مأموریتهای بازی، آن بدن ساخته میشود.
جلسه چهارم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
🎙صوت شمارهی ۴
خلاصهی آنچه در این صوت میشنوید، تطبیق مثال جلسهی قبل بر برخی از امور دنیاست:
۱. تطبیق مثال توسعه یافته در صوت قبل به آیات قرآن
۲. اصالت آخرت: تنها چیزهای اصیل درون بازی، چیزهایی است که در بدن بیرون بازی تأثیرگذار باشد.
۳. آنچه مهم است، رعایت قوانین بازی(وظائف) است و نتیجه ظاهری در بازی(نتیجه) اهمیتی ندارد. حضرت امیر مصداق تام التزام به تکلیف محوری است.
۴. کسی که در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند، دو سوم دینش میرود. چرا؟ چون یکی از اصلیترین پیامهای اصلی دین را توجه نکرده است.
۵. یک نشانه مهم سازنده بازی برای ما تا تکلیف خود را بفهمیم: ملازمه نداشتن وضعیت انباشته های مالی و خوب بودن انسانها، یک نشانه مهم است تا خوب بفهمیم که مأموریت بازی، پول جمع کردن نیست!
اگر هدف بازی دنیا، تلاش برای بهتر و بهتر کردن وضعیت زندگی بود، چرا بسیاری از بدترین انسانها که یقینا بد هستند و عمر خود را به بدی گذراندهاند، بهترین وضع زندگی را دارند!
ای عاقل! خوب بیاندیش که سازنده بازی، پیامی برای تو دارد! او به بدترینها بهترین وضع زندگی را داد تا خوبان بفهمند، وضع ظاهری زندگی اصل نیست!
اصل تکلیف است و نه نتیجه ظاهری در بازی زندگی!
خصوصا که هر بازیکنی در انتهای بازی باید هر چه داشته را بگذارد و دست خالی برود!!!
جلسه پنجم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
🎙صوت شمارهی ۵
خلاصهی آنچه در این صوت میشنوید:
۱. تبیین مسألهی شرور و نتایجی که برخی از وجود شرور در دنیا گرفتهاند: توهم مرگ خدا!
۲. ریشهیابی این تفکر: چون اصل را این دنیا میداند، نمیتواند با شرور کنار بیاید
۳. چون از طرفی لذتهای این دنیا با سختی آمیخته است: مثال غذا خوردن و قضای حاجت
۴. و چون از طرفی دیگر، لذتهای این دنیا با سختی به دست میآید: مثال زحماتی که در راه دستیابی به لذتها باید تحمل کنیم
۵. حل شبهه شرور با توجه به مثال بازی وار زندگی
۶. قشنگی شرور در زندگی بازیوار برای دستیابی به زندگی حقیقی
۷. بیمعنایی شرور برای کسی که در عمرش، به فکر مأموریتهای بازی نبوده است
۸. لذت داشتن شرور برای کسی که در راه تکالیف و مأموریتها، خود را خرج کرده است.
تکمله صوت پنجم در قالب یک پیشنهاد:
جلسه ششم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
🎙صوت شمارهی ۶
خلاصهی محتوایی که در این صوت میشنوید:
۱. همانطور که در دوران جنینی ابزارهای زیادی مثل دستگاه تنفسی در وجود ما استفاده نمیشوند ولی از طراحی پیچیده و دقیق آن میفهمیم که بناست، بعدا آن ابزارها به فعلیت برسند و استفاده شوند، در روح ما هم یک سری ویژگیها هست که در این دنیا هیچگاه به فعلیت نمیرسد و ارضاء نخواهد شد و انسان میفهمد که بناست در روزگاری بعد از این دنیا به فعلیت برسد و استفاده شود.
۲. تبیین یکی از این ویژگیها در قالب مثالهای متنوع: ویژگی بی نهایت طلبی
۳. نشانههای عمومی جهان آفرینش که همسو با این نشانه هستند و میخواهند به ما بفهمانند که بعد از این زندگی بازیوار، یک زندگی برتر وجود دارد، همانطور که بعد از زندگی جنینی یک زندگی بسیار برتر وجود داشت، که ارگانهای بی استفاده در دوران جنینی در آن حیات برتر استفاده شد.
۴. از جمله این نشانههای عمومی خواب و بیداری است. مرگ درختان در فصلهایی از سال و زنده شدن بعدی آنهاست. رفت و آمد شب و روز است و بسیاری نشانههای دیگر.
جلسه هفتم سنتهای الهی و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
#شرک_و_بت_پرستی
🎙صوت شمارهی ۷
خلاصهی محتوایی که در این صوت میشنوید:
۱. آخرین نشانهای که صریحا از آن بحث میکنیم، نشانههایی است که بت پرستی را در زندگی ما کنار میزند!
۲. بت پرستی؟!؟! مگر در زندگی ما بت پرستی هست؟! بت چه ویژگیهایی دارد؟ شاخصههای بت در طول تاریخ و تطبیق بر بتهایی که در زندگی ما، کم و بیش هست!
۳. آیههایی که خدا در زندگی بتهای ما قرار داده است، تا بفهمیم آنها بت هستند و نه خدای واقعی!
۴. در جلسهی بعد، از ویژگیهای افرادی بحث میکنیم که خدا برای آنها نشانه قرار میدهد.
چند تذکر در مورد فایل جلسهی اخیر:
۱. بحث «بت» شدن علم در دنیای ما، بحث مفصلی است که در این صوت صرفا از یک زاویه محدود مورد بحث قرار گرفته است. صوت ضبط شده، ممکن است، موهم بحث «خدای رخنه پوش» باشد. لذا از عزیزانی که پیگیر هستند، خواهش میکنم اینجا را خودشان مطالعه کنند.
۲. در اینجا متنی است که در آن مجموعه ادلهی قرآن برای نفی بتها به بیان ساده آمده است.
۳. در این صوت بحثی در مورد تاریخچه پیشرفتهای علمی مسلمانان آمده است که مفصلتر آن در کتاب پروفسور سلیم الحسنی است.
۴. به عنوان شاهدی بر بت پرستانه بودن علم در جامعه ما میتوان به مثالی توجه کرد. بسیاری از مردم هستند که اگرچه در ظاهر دیندار هستند، وقتی برای آنها از تأثیر دعا میگوییم باوری به آن ندارند و پزشک و دارو و درمان را اصل میدانند. ولی به محض اینکه مطلبی مانند آنچه در صفحه اتوفاژی آمده است، میبینند به دعا هم معتقد میشوند!
۵. در صوت مطلبی در مورد پدیده اتوفاژی عرض شد. مفصلتر آن به همراه منابع در اینجا قابل مشاهده است.
جلسه هشتم سنن و قوانین هستی و نگرش آیهای
#نگرش_آیه_ای
#سنن_و_قوانین_هستی
#نگرش_بازی_وار_به_زندگی
#سبک_زندگی_اسلامی
#محور_عقل_و_اندیشه
#نشانه_های_غیر_عمومی
🎙صوت شمارهی ۸
خلاصهی محتوایی که در این صوت میشنوید:
۱. نشانهها دو دسته هستند:
الف. نشانه عمومی: این نشانهها برای همه است ولی عدهای خاص به آن توجه میکنند.
ب. نشانههایی برای افراد با ویژگیهای خاص: این نشانهها دست خدا در زندگی افرادی است که مثل دیگران زندگی نکردهاند!
از برخی از آیات قرآن ممکن است چنین استفاده شود که خدا برای برخی با ویژگیهای خاص نشانههای مخصوص میفرستد تا دست خدایی خود را در زندگی آنها به آنها نشان بدهد تا بهتر و سریعتر بتوانند رشد کنند.
۲. برخی از آن دسته افرادی که نشانههایی مخصوص آنهاست عبارتند از:
الف. اهل عقل (معنای عقل در صوت شرح داده شده است و معنای اشتباه آن که معمولا تصور بر آن است رد شده است)
ب. اهل علم
ج. افراد صبار و شکور (بسیار صبرکننده و بسیار شکرگزار)
د. عبد منیب و اهل بازگشت
ه. اهل تقوی
و. اهل ایمان
ز. اهل یقین
ح. سائلین و درخواستکنندگان
ط. متوسمین: کسانی که با نور الله به حقایق مینگرند
ی. اهل تفکر
ک. اهل خوف از عواقب اعمالشان
ل. بینایان
م. شنوایان
ن. صاحبان مغز و …
در صورت تمایل به پیگیری ادامه مباحث کتاب دفترچه راهنمای سفینه ملکوتی انسان را که در همین سایت به صورت رایگان قابل دانلود است، مطالعه کنید.
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین