بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه آنچه در این صفحه میخوانید
استدلال اول بر اثبات حقانیت مذهب شیعه از میان مکاتب دیگر مسلمان
آنچه در این نوشتار می خوانید: اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
- اثبات شیعه در کتب اهل سنت
- مقدمه
- دسته اول احادیث : حدیث ثقلین
- نظرات علمای اهل سنت
- دسته دوم احادیث : احادیث ائمه ۱۲ گانه
- داستانی در شرح این حدیث
- دسته سوم احادیث : احادیث لزوم معرفت امام و مرگ جاهلیت
- نتیجه سه دسته
- تنها مکتب سازگار
اثبات شیعه در کتب اهل سنت
میتوان از میان روایات معتبر اهل سنت، استدلالی برای اهل سنت اقامه کرد که نشان میدهد شیعه دوازده امامی صحیح است. بدیهی است که علت استدلال به چنین روایاتی، استدلال برای اهل سنت از میان چیزهایی است که خودشان معتبر میدانند. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
مقدمه:
روایت متواتر روایتی است که آن قدر اسنادش زیاد است که انسان بی غرض و منصف و سالم بعد از دیدن آنها به طور طبیعی به قطع میرسد که چنین روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم صادر شده است.
ما سه دسته روایت صحیح بلکه متواتر در کتب عامه داریم که در اینجا به آنها نیاز داریم. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
دسته اول:
روایاتی با متونی شبیه به این مضمون:
«الائمة من بعدی اثنی عشر من قریش». یعنی ائمه بعد از من ۱۲ نفر از قریش هستند.
این روایت متون متعددی دارد و همگی مضمونشان همین طور است و عدد ۱۲ در تمامی آنها مشترک است و در کتب حدیثی مهمی از اهل سنت آمده است از جمله صحیح مسلم و صحیح بخاری و مسند احمد و بسیاری مصادر دیگر[۱].
از آنجا که ممکن است خواننده این نوشتار متخصص در مباحث حدیث شناسی اهل سنت نباشد برای اینکه مطمئن شود که این حدیث در کتب آنها قطعی است شاهدی عرض میکنم. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
نظرات علمای اهل سنت در مورد حدیث
کتاب صحیح مسلم در نظر غالب اهل سنت دومین کتاب حدیثی از نظر ارزش علمی است و بعضی آن را در رتبه اول هم میدانند.
این کتاب مهمترین شرحی که بر آن نوشته شده است نوشته نَوَوِی است که او در شرحش بعد از ذکر احتمالات متعدد ، با جمله و الله اعلم بمراد نبیه[۲]، به اینکه معنای حدیث را نفهمیده است اقرار میکند.
ابن العربی در شرح بر سنن ترمذی که از کتب ششگانه اهل سنت هست مینویسد :
«و لم اعلم للحدیث معنی»[۳].
یعنی من برای حدیث معنایی نفهمیدم!
ابن جوزی هم در کشف المشکل من حدیث الصحیحین میگوید که:
فما رأیت احدا وقع علی المقصود به[۴].
یعنی این حدیث در هیچ کسی منطبق نمیشود.
و دیگران نیز به همین صورت در معنای حدیث حیران ماندهاند.
ابن جوزی داستانی نقل میکند که من مدتها در مورد این حدیث بحث کردم و هر جا که امید داشتم معنایش را بفهمم رجوع کردم و از هر کسی که امید داشتم پرسیدم ولی احدی را ندیدم که بر مضمون آن منطبق شود.[۵]
قطعا چنین حدیثی که صریحا با مبانی شیعه سازگار است.
اگر راه داشت که از طریق سندی انکارش کنند بدون بحث در معنای حدیث، یکسره میگفتند:
که این حدیث ضعیف است یا ثابت نیست ولی آن قدر مطلب مسلم است که راهی برای انکارش نداشتند و در آخر برای فرار از قبول حق، بگویند که معنای محصّلی برایش نیافتیم.
طبیعی است که افرادی مثل یزید خونخوار نمیتوانند مصادیق برای این ائمة مذکور در حدیث باشند.
دسته دوم از احادیث:
حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة ای میتة کفر و نفاق»[۶] است.
این حدیث در کتب اهل سنت دارای سندی صحیح است. [۷]
برای اینکه ممکن است خواننده محترم در این علم متخصص نباشد شاهدی عرض میکنم. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
داستانی در شرح این حدیث
مرحوم علامه امینی صاحب کتاب الغدیر، در زمان شهرتشان سفری مشرف به سرزمین وحی میشوند.
در آنجا علمای منطقه از ایشان دعوت به مناظره میکنند.
از آنجا که معمولا این مجالس با غرض حق جویی و حق یابی نیست و بیشتر به بی ادبی و … می انجامد ایشان امتناع میورزند ولی بعد از اصرار زیاد قبول میکنند که در مجلس آنها شرکت کنند به شرط اینکه بحثی در بین نباشد.
آنها قبول میکنند و بعد از حضور مرحوم علامه در مراسم، عدهای تصمیم میگیرند که علامه را به حرف بیاورند.
در مجلس اعلام میکنند که مجلس حفاظ و محدثین است و خوب است که از احادیث بهره ببریم.
از یک طرف شروع کنند به حدیث گفتن. هدفشان این بود که وقتی نوبت به علامه رسید ایشان هم حدیث بگویند و این آغاز کلامشان باشد.
وقتی نوبت به ایشان میرسد، میفرمایند:
که قرار بود بحثی نباشد. دیگران جواب میدهند که بحثی نیست و فقط ذکر حدیث است. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
حدیث علامه:
ایشان میفرمایند:
من با یک شرط حدیث میخوانم.
به شرط اینکه وقتی حدیث را خواندم، تمام بزرگان این مجلس، نظرشان را در مورد متن و سند این حدیث اعلام کنند.
بعد از تأیید اهل مجلس، ایشان این طور میفرمایند:
رُوِّینا بطرقنا و رویکم بطرقکم ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم قال من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة ای میتة کفر و نفاق.
یعنی هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، یعنی به مرگ کفر و نفاق.
بزرگ مجلس گفت: صَحّ. بعدی: حَسَنٌ.
همه اقرار کردند که این حدیث سندی صحیح یا حسن دارد.
تا اینجا برای بحث ما کافی است ولی بقیه داستان نکته لطیفی دارد که ادامهاش را هم نقل میکنم.
ادامه داستان
ایشان در ادامه یک جمله فرمودند.
فرمودند من هو امام فاطمة؟
یعنی امام فاطمه زهراء سلام الله علیه کیست.
نقل میکنند بزرگان مجلس همه سر به زیر انداختند و آرام آرام بعد مدتی مجلس خلوت شد و همه رفتند بیرون!
قصه از چه قرار است؟
از سه حال خارج نیست.
یا باید بگویند ابوبکر است که نمیتوانند بگویند زیرا در حدیث بخاری حدیث ۳۰۹۳ (به نسخه شامله)و چند جای دیگر تصریح دارد به اینکه حضرت زهراء سلام الله علیه در حال غضب به خلیفه اول به سبب داستان فدک از دنیا رحلت فرمودند.
واضح است که انسان نسبت به امام زمانش غضب نمیکند و به حکم او راضی است.
از آن سو نمیتوانند بگویند که نستجیر بالله حضرت زهراء سلام الله علیه امام زمانش را نمیشناخت زیرا به اتفاق شیعه و سنی حضرت زهراء سیده زنان جهانیان هستند.
از طرفی اهل سنت نمیتوانند بگویند امام زمان حضرت زهراء، امیرالمؤمنین سلام الله علیه بود زیرا این خلاف اعتقادشان است.
لذا جوابی نداشتند که بدهند و لذا از مجلس بیرون رفتند. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
اما دسته سوم:
حدیث ثقلین است.
حدیث ثقلین را آن قدر در موردش شنیدهاید که دیگر به نظرم نیاز به شاهد ندارد.
همین بس که ۴۰ تن از صحابه پیغمبر ناقل این حدیث بودهاند و در صحیح مسلم هم این حدیث هست[۸].
البته بگذارید یک نکته دیگر را هم عرض کنم.
مرحوم علامه امینی در الغدیر ۱۱۴ طریق(سند) برای حدیث غدیر ذکر میکنند.
برخی از اساتید نیز ۶ طریق دیگر پیدا کردهاند و مجموعا ۱۲۰ طریق در کتب فعلی اهل سنت برای این حدیث موجود است.
در کل میراث حدیثی اهل سنت، حدیثی که به این عدد طریق داشته باشد بسیار نادر است و جناب استاد آیت الله مددی، میفرمودند که تنها یک حدیث در کتب اهل سنت داریم که تعداد طرق آن بیش از حدیث غدیر است و بعد از آن، حدیث غدیر دومین حدیث از نظر کثرت طرق است.
این یعنی معجزه امیرالمؤمنین که مهمترین حدیث در اثبات امامت ایشان، در کتب اهل سنت، جزو پر طریقترین احادیث است.
در قسمتی از این حدیث داریم:
«و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض».
یعنی قرآن و عترت و اهل بیت من از هم جدا نمیشوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
نتیجه سه دسته:
حال این سه دسته را با هم تلفیق میکنیم و چیزی را که میخواستیم ثابت کنیم، استفاده میکنیم.
از حدیث سوم روشن میشود که شخصی از اهل بیت باید در زمان ما باشد که در عرض قرآن است.
زیرا به تصریح حدیث ثقلین قرآن و اهل بیت از هم تا روز قیامت جدا نمیشوند.
قرآن الآن هست.
پس باید یک شخصی از اهل بیت هم در کنار قرآن باشد.
با در نظر گرفتن حدیث دوم، معرفت پیدا کردن به این امام هم واجب است.
شناخت این فرد از اهل بیت که در عرض قرآن است بر همه ما واجب است و کسی که او را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
و با در نظر گرفتن حدیث ۱۲ امام، تعداد این افراد دوازده نفر است.
در این بازه زمانی ۱۴۰۰ سال بعد از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هر چه قدر عمر این ۱۲ نفر را زیاد در نظر بگیریم، باید یک نفری از اهل بیت باشد که عمر زیادی کرده باشد که به این زمان رسیده باشد و در عرض قرآن هم باشد و بر همه معرفت او واجب باشد. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
تنها مکتب سازگار
شیعه میگوید این شخص دوازدهم که الآن هست و عمر طولانی دارد، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است ولی اهل سنت چنین امامی برای خودشان نمیشناسند.[۹]
البته راه دیگری هم که بسیار واضحتر است برای اثبات حقانیت شیعه امامی در میان فرقههای اسلامی هست که در نوشته «مقایسه معارف» بررسی میشود.
[۱] متن کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب حدیث اهل سنت که همه احادیثش را صحیح میدانند این است: سمعت النبی یقول یکون اثنا عشر امیرا فقال کلمة لم اسمعها فقال ابی انه قال: کلهم من قریش.(صحیح البخاری ج ۸ ص ۱۲۷ ح ۷۲۲۲ ناشر: دار الفکر- بیروت)
متن صحیح مسلم که دومین کتاب از نظر ارزش حدیثی در نظر آنها هست و غالب اهل سنت همه احادیثش را صحیح میدانند: انطلقت الی رسول الله و معی ابی فسمعته یقول لا یزال هذا الدین عزیزا منیعا الی اثنی عشر خلیفة، فقال کلمة صمّنیها الناس، فقلت لابی: ما قال؟ قال کلهم من قریش.(صحیح مسلم ج ۶ ص ۳-۴ ح ۴۶۰۲ و ح ۴۶۰۳ ناشر : دار الفکر – بیروت)
حدیث در مسند احمد که نویسنده آن امام حبلی ها یکی از ۴ طائفه مهم اهل سنت هست، با متنی متقارب در ج ۵، ص ۸۶-۸۹ و ص ۹۶ و ص ۹۸ و ص ۱۰۱ ناشر: دار صادر- بیروت.
سنن ترمذی که یکی از کتب ششگانه اهل سنت هست، ج۳ ص ۳۴۰ ح ۲۳۲۳ ناشر دار الفکر- بیروت.
سنن ابی داود که یکی از کتب ششگانه اهل سنت هست: ج ۵ ص ۲۹ ح ۴۲۷۸ و ح ۴۲۷۹٫ ناشر دار الفکر. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۲] شرح النووی علی مسلم، ج۱۲ ص۲۰۱-۲۰۳٫( الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة: الثانية، ۱۳۹۲) اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۳] عارضة الاحوذی فی شرح صحیح الترمذی، لابن العربی المالکی ج ۹ ص ۶۸-۶۹ ناشر: دار الکتب العلمیة –بیروت. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۴] کشف المشکل من حدیث الصحیحین، ج۱ ص ۴۵۰٫(المحقق: علي حسين البواب، الناشر: دار الوطن – الرياض) اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۵] البته خود ابن جوزی بعد وجه جمعی برای حدیث میگوید که واضح البطلان است و مهمترین شارح کتاب بخاری، یعنی ابن حجر عسقلانی میگوید که این وجه ایشان ظاهر التکلف است. فتح الباری: ج ۱۳ ص ۱۸۵ ناشر دار المعرفة – بیروت. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۶] ترجمه: كسي كه بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است یعنی مرگ کفر و نفاق. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۷]به متن: من مات و لیس فی عنقه بیعة امام مات میتة جاهلیة در صحیح مسلم ج ۶ ص ۲۲ ح ۴۶۸۶ ناشر دار الفکر -بیروت
و به متن من مات و لیس له امام مات میتة جاهلیة در صحیح ابن حبان ج ۱۰ ص ۴۳۴ناشر مؤسسه الرسالة-بیروت.
مسند احمد ج ۴ ص ۹۶ ناشر صادر –بیروت. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۸] حدیث ثقلین را مسلم(صحیح مسلم ج ۷ ص ۱۲۳ نسخه مکتبه اهل بیت ۲) و سنن ترمذی(ج ۵ ص ۳۲۹ به نسخه مکتبه اهل بیت ۲) دارند ولی نکتهای هست که حدیث ثقلین در روایات در ميان حدیث غدیر هم ذکر شده است و برای نمونه در مصادر اهل سنت در کتاب المستدرک علی الصحیحن حاکم نیشابوری در ج ۳ ص ۱۰۹ ناشر دار المعرفة –بیروت بعد از ذکر حدیث دارد که «هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه بطوله» و ذهبی هم که برای رد حاکم در «التلخیص» موارد مخالفتش با حاکم را، تعلیقه میزند در این مورد با او موافقت کرده است. ج ۳ ص ۱۲۴٫ (زیرا او بنایش این است که هرجا که قبول ندارد، تعلیقه بزند.) اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
[۹] از این استدلال سخنان افرادی چون «مدرسی طباطبائی» در «مکتب در فرآیند تکامل» نیز پاسخ داده میشود زیرا اهل سنت هم از قدیم این حدیث ائمه ۱۲ گانه را داشتهاند. به همان توجیهی که اهل سنت با وجود این احادیث به ائمه ۱۲ گانه قائل نیستند(!)، در میان طوائف شیعی نیز چنین اتفاقی رخ داده است. اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین
و السلام علی من اتبع الهدی و الحمد لله رب العالمین اثبات امام مهدی در کتب اهل سنت اثبات حضرت مهدی در احادیث اهل سنت اثبات شیعه با روایات اهل سنت حدیث ثقلین حدیث ائمه ۱۲ گانه حدیث لزوم معرفت امام مناظره علامه امینی در عربستان
بسیار عالی