بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه آنچه در این صفحه میخوانید
آنچه در این نوشتار می خوانید: اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
- تبیین سئوال
- معرفت عنصری بسیار ارزشمند است
- اهمیت معرفت
- گناه معرفتی بدترین گناه است
- ضرورت بحث در محیط علمی به دور از جنجال و دعوا و توهین
تبیین سئوال :چه اهمیتی دارد؟ شیعه یا سنی؟ ضرورت بحث امامت – دعوایی مخصوص ۱۴۰۰ سال پیش است! امروز مشکلات دیگری داریم
نکته بسیار مهم اینکه، چرا ما به فکر اثبات شیعه هستیم.
اگرچه شیعه با سایر فرق اسلامی در یک اصل «امامت»، متفاوت است ولی «امامت» مسألهایست که معنای تمامی معارف دیگر را عوض میکند.
در بخش «مقایسه معارف»، خواهید دید که چه طور «خدای معرفی شده توسط امام» با «خدای اهل سنت» متفاوت است. آری! حتی تفاوت خدای شیعه و سنی با هم بسیار است!
خواهید دید که چه طور «پیغمبر معرفی شده توسط امام» با «پیغمبر اهل سنت» متفاوت است.
خواهید دید که چه طور «قرآن معرفی شده توسط امام» با «قرآن اهل سنت» در معانی و عمق، متفاوت است.
خواهید دید که «معاد معرفی شده توسط امام» با «معاد اهل سنت» متفاوت است.
و نیز «احکام بیان شده توسط امام» با «احکام معرفی شده توسط اهل سنت» متفاوت است.
«معرفت امام» عنصری است که وقتی مورد قبول واقع شود، همه معارف دیگر رنگ عوض میکنند و به گونهای دیگر تفسیر میشوند.
لذا به نظر ما، اسلام با غیر قرائتی که توسط جانشینان واقعی رسول خدا بیان شده است، دینی انحرافی و متحجرانه و دارای اشکالات بسیار است.[۱] اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
معرفت عنصری بسیار ارزشمند است
اهمیت معرفت
خداوند متعال میفرماید: *(وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ)*[۲]
یعنی: جنس انس را فقط برای اینکه عبادتم کنند خلق کردم.
و از طرفی در روایات داریم که :
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَةٍ[۳].
یعنی: خداوند متعال عملی را قبول نمیکند الا بسبب معرفت.
پس ارزش عبادت هر کسی به سبب معرفت اوست و الا عبادت او مقبول واقع نمیشود. پس در معارف شیعی، کسی که معرفت نداشته باشد عملش مقبول واقع نمیشود و قبولی عمل فرع بر معرفت صحیح است.[۴] اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
گناه معرفتی از بدترین گناهان
و از طرفی دیگر، در محدوده معاصی،از بدترین گناهان، گناه معرفتی است.
خداوند متعال در قرآن میفرماید:
*(ان الشرک لظلم عظیم)*[۵]:
یعنی همانا شرک ظلمی بزرگ است.
همه گناهان ظلم هستند ولی آن گناهی که ظلم بزرگ است، شرک به خداوند متعال است که در درجه اول گناهی معرفتی است.
در محدوده معارف شیعی، معرفت خداوند متعال به معرفت ولی و حجت او محقق میشود.[۶]
در کتاب اصول کافی داریم:
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ : إِنَّمَا يَعْرِفُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَرَفَ إِمَامَهُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ مَنْ لَا يَعْرِفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا يَعْرِفِ الْإِمَامَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ فَإِنَّمَا يَعْرِفُ وَ يَعْبُدُ غَيْرَ اللَّهِ هَكَذَا وَ اللَّهِ ضَلَالًا.[۷]
یعنی: فقط کسی خداوند متعال را میشناسد و عبادتش میکند که خداوند را شناخته باشد و امامت ما اهل بیت را شناخته باشد و کسی که خداوند عزوجل را نمیشناسد و امامِ از ما اهل بیت را نمیشناسد همانا او فقط غیر خدا را میشناسد و غیر خدا را از روی ضلالت میپرستد و قسم به خداوند که این چنین است.
لذا در واقع بخش مهمی از معرفت الله به معرفت ولی الهی تعلق گرفته است و بی سبب هم نیست و مطابق حدیث معرفت[۸] اگر این معرفت به امام صورت نگیرد نتیجهاش ضلال و گمراهی بنده از دین خواهد بود.
لذا باید در این زمینه مفصلا صحبت کنیم. در صفحه «نقد پراگماتیسم و عملگرایی» به صورت تفصیلی و از زاویهای دیگر از این مسأله بحث کردهایم که معرفت و نیت عمل برای افراد ظاهر بین اهمیت کمی دارد ولی حقیقت و اصل عمل به آن است.
ضرورت بحث در محیط علمی به دور از جنجال و دعوا و توهین
البته باید توجه کرد که این مباحث باید در محیط علمی و همراه با نهایت احترام صورت بگیرد تا خدای نکرده به طرفین که مسلمان هستند، توهینی نشود، زیرا که توهین مسلمان جایز نیست و همچنین سبب سوء استفاده دشمنان برای تفرقه میان مسلمانان نشود.
همچنین باید توجه داشت که مطالبی که در مورد فرق داشتن خدای شیعه و خدای اهل سنت و امثال آن مطرح میکنیم به هیچ وجه نفی کننده اشتراکات نیست بلکه صرفا تأکیدی بر مهم بودن فرقهای جدی است.
[۱] این مقدمه از این جهت مهم است که عدهای میگویند که اهمیت خاصی ندارد که شما چه گرایشی در اسلام داشته باشید و طرح مباحث شیعه و سنی جز ایجاد اختلاف ثمرهای ندارد. خلاصه پاسخ هم این است که اولا اعتقاد به شیعه یا سنی در تمامی دین ما تأثیر گذار است همان طور که در آینده در بخش «مقایسه معارف» نشان خواهیم داد و ثانیا اگر این مباحث به نحو علمی و توأم با احترام و اخلاق مطرح شوند موجب دعوا و اختلاف نمیشوند و مسلمانان خود باید عاقل باشند که از بحثهای علمی که موجب شکوفایی و تقریب است به صورت ابزاری برای نابودی اسلام استفاده نکنند.
[۲] سوره مبارکه الذاریات، آیه ۵۶٫ اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
[۳] محاسن برقی، جلد ۱ ص ۱۹۸٫ اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
[۴] قبلا هم توضیح دادیم که برای ورود به دین به یک معرفت اولیه نیاز است و تا وقتی آن معرفت اولیه حاصل نشود، هیچ عبادتی ارزشی ندارد. این معرفت اولیه همان اطمینان و سکون نفسی است که انسان قبل از ورود به دین به آن نیاز دارد. بعد از ورود به دین، با عمل به دستورات دین به مرور زمان معرفت انسان بالا میرود زیرا که توضیح دادیم که اعمال دینی مزاحمات شناخت ما به خدا را از بین میبرد و علم حضوری درون ما را آشکار میکند. سپس با افزایش معرفت باید کیفیت عمل نیز مطابق همان معرفت جدید بالا برود و در مرحله بعد با بالا رفتن کیفیت عمل دوباره معرفت نیز بالا میرود و همین طور این چرخه ادامه پیدا میکند و قبلا آیه شریفه *(و اعبد ربک حتی یأتیک الیقین)*(ترجمه: و رب خود را عبادت کن تا برایت یقین حاصل شود) را به همین معنا توضیح دادیم. از این چرخه به دور هرمنتوتیک همافزایی عمل و معرفت تعبیر میشود. اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
[۵] سوره مبارکه لقمان، آیه ۱۳٫
[۶] به این روایت توجه کنید: بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم / ج۱ / ۶۴ / ۳ باب في الأئمة أنهم حجة الله و باب الله و ولاة أمر الله و وجه الله الذي يؤتى منه و جنب الله و عين الله و خزنة علمه جل جلاله و عم نواله ….. ص : ۶۱: ۱۶- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الصَّلْتِ عَنِ الْحَكَمِ وَ إِسْمَاعِيلَ عَنْ بُرَيْدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وَعَدَ اللَّهُ وَ مُحَمَّدٌ ص حِجَابُ اللَّهِ. اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
[۷] الكافي (ط – الإسلامية) / ج۱ / ۱۸۱ / باب معرفة الإمام و الرد إليه ….. ص : ۱۸۰٫ اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها
[۸] اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی. یعنی خدایا به من حجتت را بشناس که اگر نشانسانی از دینم گمراه میشوم(کافی ج ۱ ص ۳۳۷)
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین اختلاف شیعه و سنی دعوا بین شیعه و سنی اختلاف خدا در شیعه و اهل سنت تفاوت خدای شیعه و سنی خدای وهابیت پیغمبر وهابی ها پیامبر وهابی ها